A. Dėl civilinės (viešosios) atsakomybės
sąlygų, kai žala kilo dėl valstybės institucijų veiksmų/neveikimo
Atsakomybę už žalą, atsiradusią dėl valdžios
institucijų neteisėtų veiksmų, numato CK 6.271 straipsnis. Šio straipsnio 1
dalyje nustatyta, kad žalą, atsiradusią dėl valstybės valdžios institucijų
neteisėtų aktų, privalo atlyginti valstybė iš valstybės biudžeto nepaisydama
konkretaus valstybės tarnautojo ar kito valstybės valdžios institucijos
darbuotojo kaltės. Civilinio kodekso 6.271 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta,
kad šiame straipsnyje terminas „valdžios institucija“ reiškia bet kokį
viešosios teisės subjektą (valstybės ar savivaldybės instituciją, pareigūną,
valstybės tarnautoją ar kitokį šių institucijų darbuotoją ir t. t.), taip pat
privatų asmenį, atliekantį valdžios funkcijas, o terminas „aktas“ reiškia bet
kokį valdžios institucijos ar jos darbuotojų veiksmą (veikimą, neveikimą),
kuris tiesiogiai daro įtakos asmenų teisėms, laisvėms ir interesams (valstybės
ar savivaldybės institucijų priimami teisės ar individualūs aktai,
administraciniai aktai, fiziniai aktai ir t. t., išskyrus teismo nuosprendžius,
sprendimus ir nutartis). Civilinei
atsakomybei atsirasti paprastai yra būtinos keturios sąlygos: 1) neteisėti
veiksmai (CK 6.246 str.); 2) priežastinis ryšys tarp neteisėtų veiksmų ir žalos
(CK 6.247 str.); 3) teisės pažeidėjo kaltė (CK 6.248 str.); 4) teisės pažeidimu
padaryta žala (CK 6.249 str.). Tačiau, vadovaujantis anksčiau nurodytomis CK
6.271 straipsnio nuostatomis, viešosios (valstybės) atsakomybės atveju valdžios
institucijos (jos darbuotojų) kaltė nėra būtinoji sąlyga šiai atsakomybei
atsirasti. CK 6.271 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad valstybės ar
savivaldybės civilinė atsakomybė pagal
šį straipsnį atsiranda, jeigu valdžios institucijų darbuotojai neveikė taip,
kaip pagal įstatymus šios institucijos ar jų darbuotojai privalėjo veikti.
Todėl, sprendžiant viešosios (valstybės) atsakomybės klausimą, visų pirma
būtina nustatyti, ar valdžios institucijų darbuotojų veiksmai buvo teisėti, t.
y. ar jie veikė taip, kaip pagal įstatymus šios institucijos ar jų darbuotojai
privalėjo veikti (Administracinė byla
Nr. I-1815-505/2013).
Žalą padariusio asmens kaltė yra preziumuojama,
laikoma, kad asmuo kaltas, jeigu atsižvelgiant į prievolės esmę bei kitas
aplinkybes jis nebuvo tiek rūpestingas ir apdairus, kiek atitinkamomis
sąlygomis buvo būtina (CK6.248 str.). Vadinasi, reikalavimas dėl žalos
atlyginimo (ir turtinės, ir neturtinės) privalo būti tenkinamas nustačius
visumą viešosios atsakomybės sąlygų: pareiškėjo nurodytos valdžios institucijos
neteisėtus veiksmus ar neveikimą, žalos pareiškėjui padarymo faktą ir
priežastinį ryšį tarp valdžios institucijos neteisėtų veiksmų (neveikimo) ir
atsiradusios žalos. Nenustačius bent vienos iš nurodytų trijų viešosios
atsakomybės sąlygų, valstybei ar savivaldybei pagal CK6.271 straipsnį nekyla
prievolė atlyginti turtinę ar neturtinę žalą (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2005 m. rugsėjo 30 d.
nutartis administracinėje byloje Nr. A5–665/2005, 2010 m. lapkričio
15 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A525–1355/2010).
Nagrinėjamu atveju turtinę žalą pareiškėjas
kildina iš atsakovo Kauno miesto savivaldybės neveikimo, t. y. nevykdymo teisės
aktuose aiškiai apibrėžtos pareigos užtikrinti vietinės reikšmės kelių ir
gatvių priežiūrą, taisymą, taip užtikrinant saugų eismą. Nors atsakovas nurodo,
jog Kauno miesto savivaldybė neatliko jokių neteisėtų veiksmų, tinkamai vykdė
jai įstatymais numatytą pareigą ir negali atsakyti už padarytą žalą, tačiau
darytina išvada, kad Kauno miesto
savivaldybė, minėtų įstatymų pagrindu būdama atsakinga už gatvių priežiūrą,
taisymą, tiesimą bei saugaus eismo užtikrinimą, privalėjo būti rūpestinga bei
aktyvi, t.y. tinkamai ir efektyviai įgyvendindama teisės aktuose nustatytą pareigą
dėl gatvių remonto, užtikrinti, kad vairuotojams, turtui nekeltų grėsmės. Taigi
teisės aktuose nustatytos minėtos pareigos atsakovas tinkamai neatliko, taip
beje pažeisdamas ir CK 6.246 str. 1 d. numatytą bendro pobūdžio pareigą elgtis
atidžiai ir rūpestingai. Minėtos aplinkybės leidžia daryti išvadą, kad
nagrinėjamu atveju savivaldybė neveikė taip, kaip pagal įstatymus privalėjo
veikti (Administracinė byla Nr. I-1815-505/2013).
Išvados: 1)
Siekiant, kad savivaldybei kiltų viešoji (atsiradusi iš viešojo administravimo
subjektų veiksmų viešojo administravimo srityje) (civilinė) atsakomybė, būtina
nustatyti neteisėtus veiksmus ar neveikimą, žalą ir priežastinį ryšį tarp
veiksmų ar neveikimo ir žalos; 2) Kaltė šiuo atveju yra preziumuojama; 3)
Konstatuojamas bendro pobūdžio pareigos elgtis rūpestingai ir atidžiai
pažeidimas.
B. Teisės aktai,
kurių nevykdymas yra pagrindas viešojo administravimo žalai atsirasti
Analizuojant, ar yra viešosios atsakomybės sąlyga
– neteisėti veiksmai (neveikimas) – būtina nustatyti ir įvertinti, ar
atsakovas, atlikdamas pareiškėjo nurodomus veiksmus (neveikimą), iš kurių
kildinama žala, veikė taip, kaip pagal įstatymus savivaldybės institucijos ar
jos darbuotojai privalėjo veikti. Europos Tarybos Rekomendacijos Nr. R (84) 15 „Dėl
viešosios atsakomybės“ 1 principas nurodo, kad viešosios valdžios institucijos
aktu sukeltos žalos atlyginimas turi būti užtikrinamas, jei žala atsirado dėl
to, kad viešoji institucija nukentėjusio asmens atžvilgiu neveikė tokiu būdu,
kuris pagrįstai tikėtinas jos veikloje, atsižvelgus į teisės reikalavimus. Dėl
to byloje pirmiausia vertintina, kokiais teisės reikalavimais vadovaudamasis
atsakovas privalėjo veikti priimdamas sprendimus, ar atsakovas pareiškėjo
atžvilgiu veikė laikydamasis šių reikalavimų (Administracinė byla Nr. A858-1264/2013).
Tiek Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 32
punkte, tiek Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio 8 dalies
4 punkte nustatyta, kad užtikrindamas eismo saugumą, savivaldybės
administracijos direktorius rūpinasi vietinės reikšmės kelių ir gatvių
priežiūra, transporto infrastruktūros objektų projektavimu, statyba, gatvių
tiesimu, taisymu ir rekonstravimu. Lietuvos Respublikos valstybinės ir vietinės
reikšmės automobilių kelių priežiūros organizavimą, jos vykdymą ir naudojimąsi
jais nustato 2004-02-11 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 155
patvirtinta Kelių priežiūros tvarka. Tvarkos 6 punkte nustatyta, kad
savivaldybės atlieka vietinės reikšmės viešųjų kelių ir gatvių taisymo bei
priežiūros darbų ir saugaus eismo sąlygų užtikrinimo užsakovo funkcijas, vykdo
vietinės reikšmės viešųjų kelių (gatvių) naudojimo priežiūrą, organizuoja
techninę jų priežiūrą. Tvarkos 12 punkte nustatyta, jog kelius prižiūrintys
juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys privalo: taisyti (remontuoti) ir tvarkyti
žemės sankasą, važiuojamąją dalį, kelkraščius, skiriamąją juostą, kelio
griovius, sankryžas, autobusų sustojimo aikšteles, poilsio aikšteles, pėsčiųjų
ir dviračių takus, kelio statinius, technines eismo reguliavimo priemones,
želdynus, esančius kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto
eismo apskaitos, apšvietimo ir kitus kelio įrenginius su šių objektų užimama
žeme, kad šie objektai atitiktų jiems keliamus reikalavimus ir atliktų savo
funkcijas; prižiūrėti, kad kelias, jo statiniai (iš jų ir techninės eismo
reguliavimo priemonės) būtų techniškai tvarkingi, estetiški, atitiktų Lietuvos
standartus ir normas; prižiūrėti kelio juostoje augančius medžius ir kitus
želdinius, pašalinti išdžiūvusius medžius, keliančius pavojų saugiam eismui,
bloginančius kelio, šalikelės ir ženklų matomumą; neleisti, kad pakelėje būtų
sodinami želdiniai, keliantys grėsmę saugiam eismui, – medžiai ir krūmai turi
būti šalinami Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka. Už kelių priežiūrą atsakingi asmenys ir pareigūnai, pažeidę šios
Tvarkos reikalavimus arba nesiėmę reikiamų priemonių, kad laiku būtų uždraustas
arba apribotas eismas kelių ruožuose, kai naudojimasis jais kelia grėsmę
saugiam eismui, atsako įstatymų nustatyta tvarka (Tvarkos 42 punktas). CK 6.266
str. nustatyta, kad žalą, padarytą dėl pastatų, statinių, įrenginių ar kitokių
konstrukcijų, įskaitant kelius, sugriuvimo ar dėl kitokių jų trūkumų, privalo
atlyginti šių objektų savininkas (valdytojas), jeigu neįrodo, kad buvo CK6.270
str. 1 d. nustatytos aplinkybės: nenugalima jėga, nukentėjusio asmens tyčia ar
didelis neatsargumas. Remiantis Lietuvos Respublikos kelių įstatymo 4
straipsnio 3 dalies nuostatomis, vietinės reikšmės keliai ir gatvės nuosavybės
teise priklauso savivaldybėms.
Sistemiškai vertinant visas aukščiau paminėtas
teisės aktų nuostatas pripažintina, jog pareiškėjo prašomos atlyginti turtinės
žalos atsiradimas kildinamas iš Kauno miesto savivaldybės veiklos viešojo
administravimo srityje, todėl nagrinėjamu atveju spręstinas deliktinės
civilinės atsakomybės taikymo klausimas (Administracinė
byla Nr. I-1815-505/2013).
Išvados: 1)
Pirma reikėtų nustatyti, kas yra atsakingas už atitinkamo kelio priežiūrą, kas
yra jo savininkas. Lietuvos Respublikos kelių įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje
nustatyta, kad vietinės reikšmės viešieji keliai ir gatvės nuosavybės teise
priklauso savivaldybėms, o to paties straipsnio 2 dalyje numatyta, jog
valstybinės reikšmės keliai priklauso valstybei, o juos patikėjimo teise valdo
Kelių direkcija ar kitos įstaigos. 2) siekiant nustatyti viešojo administravimo
subjekto atsakomybę dėl kelių nepriežiūros ar netinkamos priežiūros būtina
nustatyti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo, 2004-02-11 Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 155 patvirtintos Kelių priežiūros tvarkos,
CK 6.266 str. pažeidimus.
C. Dėl vairuotojo kaltės įtakos įvykus
autoįvykiui dėl kelių savininko pareigų nevykdymo
Byloje
nėra objektyvių, neginčijamų ir patikimų duomenų, kad pats asmuo, vairavęs
transporto priemonę, būtų pažeidęs Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo
ir Vyriausybės 2002-12-11 nutarimu Nr. 1950 patvirtintų Kelių eismo taisyklių
nuostatas. Kauno apskrities VPK Kelių policijos valdybos 2012-07-30 nutarimu
nutarta nutraukti administracinio teisės pažeidimo bylos teiseną, kadangi
vairuotojos veiksmuose administracinio teisės pažeidimo sudėties ir įvykio
nenustatyta. Byloje taip pat nėra ginčo, kad kelio duobė Pramonės pr., Kaune,
dėl kurios buvo apgadintas automobilis, nebuvo paženklinta, aptverta ar kitaip
pažymėta. Duomenų apie tai, kad
šioje gatvėje buvo pastatyti atitinkami įspėjamieji kelio ženklai, perspėjantys
eismo dalyvius apie važiuojamosios kelio dangos nelygumus (kelio bangas,
duobes), taip pat nėra. Policijos pareigūnas tarnybiniame pranešime nurodė,
jog vairuotojas, važiuodamas (duomenys neskelbtini)pr. antra eismo
juosta nuo (duomenys neskelbtini) g. link (duomenys neskelbtini)pr.
nepastebėjęs duobės, esančios antroje eismo juostoje, kuri padaryta
remontuojant kelio dangą išpjovus kvadrato formos duobę aplink šulinio dangtį.
Įvykio metu buvo apgadintas priekinis dešinysis ratas (b.l. 10, prijungta eismo
įvykio medžiaga). Eismo įvykio schemoje taip pat buvo užfiksuotos su įvykiu
susijusios aplinkybės – jo vieta, nepažymėta gatvėje esanti duobė, dislokacija
automobilio atžvilgiu, kiti reikšmingi atstumai. Taigi, byloje esantys
rašytiniai įrodymai patvirtina įvykio faktą. Atsakovo argumentai, kad vairuotojas nebuvo atsargus, atidus ir
pasirinkęs saugų greitį galėjo išvengti eismo įvykio bei automobilio apgadinimo
dėl įvažiavimo į duobę, grindžiami vien tik prielaidomis. Objektyvių įrodymų,
patvirtinančių vairuotojo neteisėtus veiksmus, kurie būtų sąlygoję autoįvykį ar
prisidėję prie jo kilimo, teismui nepateikta, todėl konstatuoti, kad
vairuotojas nesilaikė KET reikalavimų, ar kad atliko veiksmus, kurie bent iš
dalies įtakojo žalos atsiradimą, teismui nėra pagrindo. Taigi, pagal byloje
esamas aplinkybes ir įrodymus yra paneigti atsakovo argumentai dėl priežastinio
ryšio nebuvimo tarp automobilio sugadinimų ir įvykio (Administracinė byla Nr. I-1815-505/2013).
Išvados: 1) Įrodžius transporto
valdytojo kaltę dėl eismo įvykio, žala gali būti mažinama arba nepriteisiama;
2) Įvykus eismo įvykiui dėl netinkamos kelių priežiūros būtina eismo įvykį
fiksuoti policijos pareigūnų pagalba, kad būtų prima facie įrodymai dėl eismo
įvykio ir žalos teismui; 3) Transporto priemonės valdytojo kaltę gali įrodyti
policijos pareigūnų surašytas protokolas, atsakovo teiginiai, jog buvo
nepasirinktas saugus greitis ar padaryti kiti KET pažeidimai, jeigu nepagrįsti
objektyviais įrodymais teismo yra atmetami, kadangi tai turėtų būti fiksuota pareigūnų
protokoluose; 3) Priteisiant žalą atsižvelgiama ir į tai ar pavojingas /
nesutvarkytas kelio ruožas buvo paženklintas kelio ženklais, aptvertas ar
kitaip išskirtas; 4) reikia objektyvaus kelio nesutvarkymo įrodymo t.y. jo
užfiksavimo. Pavyzdžiui kelio duobė gali būti užfiksuota pareigūnų protokole,
po eismo įvykio nedingsta ir yra matoma, o akmuo suskaldęs stiklą galėtų būti
sunkiai fiksuojamas, abejotina ar pareigūnai protokole fiksuotų akmens išdaužto
stiklo faktą, kadangi jo objektyviai po eismo įvykio gali ir nebelikti[1]; 5)
Lietuvos Automobilių kelių direkcijos direktoriaus 2014 m. gegužės 6 d. įsakymu
Nr. V-151“Dėl kelių priežiūros vadovo I dalies „Automobilių kelių priežiūros
normatyvai KPV PN-14“ patvirtinimo 2.1.6, 3.1.4 ir 10.1.4 kelių, tiltų ir
viadukų važiuojamojoje dalyje ar kelkraštyje neturi būti plyšių didesnių kaip
nuo 5 iki 19 mm.
[1]
Pavyzdžiui Kauno apygardos teismas 2011 m. lapkričio 4 d. nutartyje
Administracinio teisės pažeidimo byloje Nr. ATP-476-175/2011 konstatavo, jog
nesant objekto, kuris išdaužė transporto priemonės stiklą, nėra galimybės
nustatyti kitų reikšmingų bylos aplinkybių.
Komentarai
Rašyti komentarą