Į minėtą klausimą atsako teismų praktikoje esanti nutartis, kurioje nurodoma: "Administracinio
teisės pažeidimo protokolas V. G. buvo
surašytas už tai, kad ji 2013-01-08, 08.12 val., pastatė automobilį Hyundai
i30, valstybinis numeris (duomenys neskelbtini),
ant vejos, t.y. pažeidė Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002-12-11 įsakymu
patvirtintų Kelių eismo taisyklių 155.5 punktą ir tuo padarė administracinį
teisės pažeidimą, numatytą Lietuvos Respublikos ATPK 1241 str. 4 d. Tačiau Vilniaus miesto
apylinkės teismas skundžiamu nutarimu administracinio teisės pažeidimo bylą
nutraukė, motyvuodamas tuo, jog byloje nėra pakankamai duomenų, įrodančių
administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens kaltę, o nuotrauka, kurios
pagrindu buvo surašytas administracinio teisės pažeidimo protokolas, neatitinka
įrodymams keliamų reikalavimų.
Nors
apeliaciniu skundu su tokia pirmosios instancijos teismo pozicija nesutinkama,
tačiau apeliacinės instancijos teismas, patikrinęs bylą įrodymų vertinimo ir
taikymo aspektu (Lietuvos Respublikos ATPK 257 str.)
sprendžia, kad administracinio teisės pažeidimo byla nutraukta pagrįstai.
Nors
byloje yra fotonuotrauka, kurioje užfiksuotas automobilis Hyundai i30, valstybinis
numeris (duomenys neskelbtini) (b. l. 5), nėra
aišku, kada ši nuotrauka padaryta. Apeliaciniame skunde teigiama, kad liudytojo
E. K., atsiuntusio minėtą nuotrauką,
elektroninio laiško kopija patvirtina, jog nuotrauka buvo padaryta būtent
2013-01-08 08.12 val., tačiau apeliacinės instancijos teismas su tokiu
argumentu sutikti negali. Pažymėtina, kad ant pačios fotonuotraukos nėra jokio
nurodyto šios nuotraukos darymo laiko ar datos, o jos pavadinimas – 2013-01-08
08 val. 12 min 41 sek. nepatvirtina aplinkybės, kad ji buvo padaryta būtent
šiuo laiku.
Remiantis
Lietuvos Respublikos ATPK 256 str. 3 d. nuostatomis, įrodymus
renka, prireikus ekspertą ar specialistą skiria pareigūnai, turintys teisę
surašyti administracinio teisės pažeidimo protokolą, taip pat administracinio
teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis organas (pareigūnas). Apeliacinės
instancijos teismo vertinimu, šiuo atveju Vilniaus miesto savivaldybės
administracijos Saugaus miesto departamento Viešosios tvarkos pareigūnai,
privalėję rinkti įrodymus, šios savo pareigos neįvykdė.
Pabrėžtina,
kad teismų praktikoje pripažįstama, jog teismo išvados turi būti pagrįstos tik
tokiais įrodymais, kurie nekelia pagrįstų abejonių savo įrodomąja galia ir
leistinumu. Pritartina pirmosios instancijos teismo išvadai, kad nagrinėjamoje
byloje vienintelis galimo administracinio teisės pažeidimo įrodymas –
fotonuotrauka, kurioje užfiksuotas automobilis, nebuvo padaryta pareigūno,
turinčio teisę surašyti administracinio teisės pažeidimo protokolą. Tai
vertintina tik kaip pranešimas apie galimai padarytą administracinį teisės
pažeidimą. Kad tokie duomenys taptų įrodymais administracinio teisės pažeidimo
byloje, jie turėtų būti užfiksuoti ir patikrinti LR ATPK
nustatyta tvarka." (Administracinė byla Nr. ATP-796-628/2013).
Taigi, vien piliečio užfiksuotas pažeidimas skaitmenine nuotrauka nėra pakankamas pažeidimo įrodymas, kadangi neįmanoma nustatyt tokios nuotraukos sukūrimo laikas, t.y. nėra galimybės įsitikinti tokios nuotraukos autentiškumu. Be to, piliečiai nėra viešojo administravimo subjektai (pvz. policijos pareigūnai), todėl jų įrodymai nėra laikomi objektyviais ir turinčiais prima facie (aukštesnę įrodinėjimo galią) galią. Pareigūnų užfiksuotos nuotraukos ir surašyti protokolai yra laikomi patikimais įrodymais, kadangi laikoma, jog pareigūnai neturi procesinio ir materialinio suinteresuotumo bylos baigtimi, t.y. nešališki. Atkreiptinas dėmesys, jog įrodinėjimo taisyklės administraciniame procese sako, jog asmuo gali būti traukiamas atsakomybėn tik tuo atveju, jeigu nėra pagrįstų abejonių pažeidėjo kaltumu, o visos abejonės aiškinamos pažeidėjo naudai (lot. in dubio pro reo). Taigi, piliečio padaryta nuotrauka laikomas neobjektyviu ir abejonių keliančiu, todėl nepakankamu įrodymu įrodyti pažeidėjo kaltę.
Tokios išvados darytinos iš teismų praktikos: "Pažymėtina, kad sprendžiant asmens administracinės atsakomybės klausimą yra būtina vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 31 str. 1 d. įtvirtintu nekaltumo prezumpcijos principu bei iš jo išplaukiančiu in dubio pro reo principu, pagal kurį visos abejonės bei neaiškumai, kurie negali būti pašalinti, aiškintini traukiamo administracinėn atsakomybėn asmens naudai" (pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2011 m. sausio 14 d. nutartis byloje Nr. N444-216/2011; 2011 m. vasario 18 d. nutartis administracinėje byloje Nr. N444-619/2011).
Taigi, vien piliečio užfiksuotas pažeidimas skaitmenine nuotrauka nėra pakankamas pažeidimo įrodymas, kadangi neįmanoma nustatyt tokios nuotraukos sukūrimo laikas, t.y. nėra galimybės įsitikinti tokios nuotraukos autentiškumu. Be to, piliečiai nėra viešojo administravimo subjektai (pvz. policijos pareigūnai), todėl jų įrodymai nėra laikomi objektyviais ir turinčiais prima facie (aukštesnę įrodinėjimo galią) galią. Pareigūnų užfiksuotos nuotraukos ir surašyti protokolai yra laikomi patikimais įrodymais, kadangi laikoma, jog pareigūnai neturi procesinio ir materialinio suinteresuotumo bylos baigtimi, t.y. nešališki. Atkreiptinas dėmesys, jog įrodinėjimo taisyklės administraciniame procese sako, jog asmuo gali būti traukiamas atsakomybėn tik tuo atveju, jeigu nėra pagrįstų abejonių pažeidėjo kaltumu, o visos abejonės aiškinamos pažeidėjo naudai (lot. in dubio pro reo). Taigi, piliečio padaryta nuotrauka laikomas neobjektyviu ir abejonių keliančiu, todėl nepakankamu įrodymu įrodyti pažeidėjo kaltę.
Tokios išvados darytinos iš teismų praktikos: "Pažymėtina, kad sprendžiant asmens administracinės atsakomybės klausimą yra būtina vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 31 str. 1 d. įtvirtintu nekaltumo prezumpcijos principu bei iš jo išplaukiančiu in dubio pro reo principu, pagal kurį visos abejonės bei neaiškumai, kurie negali būti pašalinti, aiškintini traukiamo administracinėn atsakomybėn asmens naudai" (pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2011 m. sausio 14 d. nutartis byloje Nr. N444-216/2011; 2011 m. vasario 18 d. nutartis administracinėje byloje Nr. N444-619/2011).
Netikėti pareigūno rašytiniu paaiškinimu teismas neturi pagrindo, jis, priešingai nei
traukiamas atsakomybėn asmuo , neturi nei materialaus, nei procesinio suinteresuotumo bylos baigtimi
(Vilkaviškio rajono apylinkės teismas 2012 m. gruodžio 17 d. nutartis
administracinėje byloje A2.11.-1842-633/2012). Tai reiškia, jog pareigūnams neturi rūpėti kaip baigsis byla, nes jiems iš to jokios naudos nėra ir negali būti, jie turi būti suinteresuoti tik savo pareigų tinkamu atlikimu.
Taigi, galima daryti išvadą, jog nuotraukos, kurias piliečiai siunčia policijos pareigūnams su KET pažeidimais ir publikuojamos informaciniuose portaluose neturėtų būti laikomos pakankamais įrodymais apie padarytą pažeidimą.
Taigi, galima daryti išvadą, jog nuotraukos, kurias piliečiai siunčia policijos pareigūnams su KET pažeidimais ir publikuojamos informaciniuose portaluose neturėtų būti laikomos pakankamais įrodymais apie padarytą pažeidimą.
Komentarai
Rašyti komentarą