Pažymėtina,
jog 2012 m. buvo įgyvendinta daug svarbių Lietuvos Respublikos darbo kodekso
pakeitimų, todėl šiame įraše svarbiausieji iš jų bus trumpai apžvelgti.
2012
m. lapkričio 6 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos darbo kodekso 2, 47, 96,
101, 108, 129, 136, 138, 147, 177, 183 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir 116
straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymas.
Diskriminacijos įtvirtinimas
Minėtu
įstatymu buvo pakeistas darbo kodekso 96 straipsnis, kurio aktualioje
redakcijoje nurodoma, kad draudžiama atsisakyti priimti į darbą dėl tikėjimo,
religijos ar įsitikinimų išskyrus atvejus dėl asmens išpažintos religijos, tikėjimo ar
įsitikinimų, kai darbuotoją į darbą priima religinė bendruomenė, bendrija ar
centras ir reikalavimas darbuotojui dėl religijos, tikėjimo ar įsitikinimų,
atsižvelgiant į religinės bendruomenės, bendrijos ar centro etosą, yra
įprastas, teisėtas ir pateisinamas.
Toks reglamentavimas iš esmės suteikia galimybes diskriminuoti kandidatus
į darbo vietą, kadangi žodis įsitikinimai gali būti interpretuojamas ir kaip
pasaulėžiūra (tai yra požiūris į šeimą seksualinius santykius, rasę ir pan.) ir
kaip politiniai įsitikinimai. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 9
straipsnio 2 dalis numato, kad laisvė skelbti savo religiją ar tikėjimą gali
būti tik tiek
apribojama, kiek yra nustatęs įstatymas ir kiek būtinai reikia demokratinėje visuomenėje
visuomenės saugumui, viešajai tvarkai, sveikatai ir moralei ar kitų asmenų teisėms
ir laisvėms apsaugoti.
Šiuo atveju, saugoma kitų asmenų teisė į tikėjimą, todėl pagal Konvenciją
leidžiama pozityvioji diskriminacija.
The
Court generally allows the
national authorities a wide margin of appreciation when it comes to striking a
balance between competing Convention rights
(see, for example, Evans v. the
United Kingdom [GC], no. 6339/05, § 77, ECHR 2007‑I).
According
to its settled case-law, the Court leaves to the States party to the Convention
a certain margin of appreciation in deciding whether and to what extent an
interference is necessary. This margin of appreciation goes hand in hand with
European supervision embracing both the law and the decisions applying it. The
Court’s task is to determine whether the measures taken at national level were
justified in principle and proportionate
(see Leyla Şahin,
cited above, § 110; Bayatyan, cited
above, §§ 121-122; Manoussakis, cited
above, § 44).
More
relevantly, in cases involving restrictions placed by employers on an
employee’s ability to observe religious practice, the Commission held in several
decisions that the possibility of resigning from the job and changing employment
meant that there was no interference with the employee’s religious freedom
(see, for example, Konttinen v. Finland, Commission’s
decision of 3 December 1996, Decisions and Reports 87-A, p. 68; Stedmanv.
the United Kingdom,
Commission’s decision of 9 April 1997; compare Kosteski
v. “the former Yugoslav
Republic of Macedonia”, no. 55170/00,
§ 39, 13 April 2006). However, the Court has not applied a similar
approach in respect of employment sanctions imposed on individuals as a result
of the exercise by them of other rights
protected by the Convention, for example the right to respect for private
life under Article 8.
The Court accepts that Mr
McFarlane’s objection was directly motivated by his orthodox Christian beliefs
about marriage and sexual relationships, and holds that his refusal to
undertake to counsel homosexual couples constituted a manifestation of his religion and belief. The State’s positive
obligation under Article 9 required it to secure his rights under Article 9.
However, for the Court the most important factor to
be taken into account is that the employer’s action was intended to secure the implementation of its
policy of providing a service without discrimination. The State authorities
therefore benefitted from a wide margin of appreciation in deciding where to
strike the
balance between Mr McFarlane’s right to manifest his religious belief and the employer’s interest in securing
the rights of others. In all
the circumstances, the Court does not consider
that this margin of appreciation was exceeded in the present case.
In conclusion, the Court does not consider
that the refusal by the domestic courts to
uphold Mr McFarlane’s complaints gave rise to a violation of Article 9, taken
alone or in conjunction with Article 14 (In the case of Eweida and
Others v. the
United Kingdom).
Iš Europos Žmogaus Teisių Teismo praktikos matome, kad teisė į
laisvą religijos išpažinimą yra silpniau saugoma nei kitos žmogaus teisės ir jų
apribojimas pateisinamas, kai reikia ginti kitų asmenų ar jų grupių teises. Vis
dėlto dabartinė Darbo kodekso formuluotė gali būti aiškinama plečiamai ir todėl
asmuo gali būti nepriimamas į darbą religinėse bendruomenėse dėl savo
pasaulėžiūros bendrąja prasme, o ne vien dėl religijos.
Patarnavimo sutartis
Patarnavimo
sutartis nelaikoma darbo sutartimi – nuo šiol patarnavimo sutartis priskiriama
civilinei paslaugų teikimo sutarčiai. Toks pakeitimas gali būti paaiškinamas
dėl to, jog patarnavimo sutartis paprastai sudaro fiziniai asmenys, kurie
nesiekia sukurti subordinacinių ryšių ir, kurie gauna paslaugas savo
asmeniniams poreikiams tenkinti. Tai sumažina tokių paslaugų gavėjo
administracinę naštą (dokumentų tvarkymas įdarbinant, mokesčių mokėjimas).
Patarnavimo
sutartys, sudarytos iki 2012 m. gruodžio 1 d., tęsiasi ir joms taikomos
atitinkamų darbo sutarčių (neterminuotų ar terminuotų) nuostatos.
Piniginės kompensacijos už
nepanaudotas atostogas
Lankstesnis
piniginių kompensacijų už nepanaudotas atostogas reglamentavimas. Iki šiol
galiojančios Darbo kodekso normos reglamentavo, kad jeigu darbuotojui
kasmetinės atostogos nebuvo suteiktos daugiau kaip už vienerius darbo metus,
kompensacija išmokama už visas nepanaudotas kasmetines atostogas. Šiuo metu
darbo kodekso 177 straipsnyje įtvirtinta, jog piniginė kompensacija už visas
nepanaudotas atostogas, bet ne
daugiau kaip už trejų darbo metų nepanaudotas kasmetines atostogas, jei
darbuotojas faktiškai galėjo jomis pasinaudoti ir kolektyvinėje sutartyje nenustatyta
kitaip. Tai reiškia, kad kompensacija mokama tik už trejų metų nepanaudotas
atostogas, tačiau kitokia mokėjimo tvarka gali būti nustatoma kolektyvinėje
sutartyje (t.y. darbuotojų ir darbdavių atstovai gali laisvai susitarti). Be
to, įtvirtinamas ilgesnio nei trejų metų kompensacijos išmokėjimas tuo atveju,
kai darbuotojas neturėjo faktinės galimybės panaudoti atostogas.
Vis dėl to, darbuotojai iki 2012 m. gruodžio
1 d. turintys nepanaudotų kasmetinių atostogų daugiau kaip už trejus darbo
metus, turi teisę jas išnaudoti iki 2015 m. gruodžio 1 d. Nutraukiant darbo
sutartį iki 2015 m. gruodžio 1 d., piniginė kompensacija išmokama už visas
nepanaudotas kasmetines atostogas.
Bedarbio
apibrėžimas
2012 m.
birželio 29 d. priimtu Lietuvos Respublikos darbo kodekso 91 straipsnio
pakeitimo įstatymu buvo pakeistas bedarbio apibrėžimas. Bedarbio apibrėžimas
praplėstas bedarbiais laikant ne tik likviduojamos individualios įmonės
savininką, įsiregistravusį darbo biržoje, bet ir mažosios bendrijos, tikrosios
ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos statusą turinčių individualių
įmonių savininkai, mažųjų bendrijų nariai, tikrųjų ūkinių bendrijų ar
komanditinių ūkinių bendrijų tikrieji nariai. Atkreiptinas dėmesys, kad bedarbiais yra laikomi tik įsiregistravę
darbo biržoje asmenys.
Esminiai individualių darbo ginčų nagrinėjimo
tvarkos pakeitimai
Pažymėtina,
kad darbo ginčų komisija tampa privalomu
ikiteisminiu darbo ginčų nagrinėjimo organu.
|
Teismas
|
Darbo ginčų
komisija
|
Kompetencija
(nagrinėja)
|
1) apskųsti darbo ginčų komisijos
sprendimai
2)dėl darbuotojo nušalinimo nuo darbo darbdavio
iniciatyva;
3) dėl darbuotojo nušalinimo nuo darbo pareigūnų ar
organų, kuriems įstatymai suteikia nušalinimo nuo darbo teisę, iniciatyva;
4) dėl darbuotojo atleidimo iš darbo teisėtumo;
5) kitais įstatymų nustatytais atvejais.
|
Kiti
ginčai, kurie nepatenka į teismų kompetenciją (pavyzdžiui dėl darbo
užmokesčio)
|
Darbo
ginčų komisija veikia nuolat prie Valstybinės darbo inspekcijos teritorinių
skyrių. Darbo ginčų komisija sudaroma iš trijų narių – darbo ginčų komisijos
pirmininko bei darbuotojų ir darbdavių atstovų, skiriamų iš Valstybinės darbo
inspekcijos teritorinių skyrių veiklos teritorijoje veikiančių profesinių
sąjungų ir darbdavių organizacijų valdymo organų sprendimu. Darbuotojų ir
darbdavių atstovų sąrašus sudaro Trišalės tarybos sekretoriatas. Darbo ginčų
komisijos narius tvirtina ir keičia Lietuvos Respublikos vyriausiasis
valstybinis darbo inspektorius. Darbo ginčų komisijos narių dalyvavimas darbo
ginčų komisijos posėdyje yra privalomas. Jeigu darbo ginčų komisijos narys
(nariai) neatvyksta į posėdį, darbo ginčų komisijos pirmininkas sprendžia, ar
atidėti posėdį, ar nagrinėti prašymą iš esmės savo nuožiūra. Darbo ginčų
komisijos pirmininkas yra Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo
inspektoriaus skiriamas Valstybinės darbo inspekcijos valstybės tarnautojas,
turintis aukštąjį universitetinį teisinį išsilavinimą.
Informacija
apie darbo ginčų komisijas ir jų nagrinėjamus ginčus galite rasti čia: http://www.vdi.lt/kontaktai/DGK/dgk.aspx.
Prašymo
nagrinėti ginčą padavimo tvarka:
Darbuotojas
ar darbdavys rašytinį prašymą nagrinėti individualų darbo ginčą (toliau –
prašymas) darbo ginčų komisijai gali pateikti per tris mėnesius nuo tos dienos,
kai sužinojo ar turėjo sužinoti, kad pažeistos jo teisės. Praleistas prašymo
pateikimo terminas gali būti atnaujintas darbo ginčų komisijos sprendimu, jeigu
prašyme nurodytas termino praleidimo priežastis darbo ginčų komisija pripažįsta
svarbiomis.
Prašyme turi
būti nurodoma:
1)
ieškovo, atsakovo vardai, pavardės ir adresai, o tais atvejais, kai dalyvauja
juridinis asmuo, – jo pavadinimas, buveinės adresas ir kodas;
2)
Prašyme nurodomos aplinkybės, pagrindai ir įrodymai, kuriais ieškovas grindžia
savo reikalavimus;
3)
pateikiamas suformuluotas reikalavimas;
4)
pridedamų dokumentų sąrašas.
Prašymas
paduodamas darbo ginčų komisijai prie Valstybinės darbo inspekcijos teritorinio
skyriaus, kurio teritorijoje yra darbuotojo darbovietė.
Procesas
vyksta panašiai kaip ir civilinės bylos atveju, tačiau supaprastintai:
Darbo
ginčų komisijos pirmininkas ne vėliau kaip per septynias darbo dienas nuo
prašymo gavimo dienos nustato posėdžio laiką ir terminą (ne trumpesnį kaip 5
darbo dienos), per kurį atsakovas turi pranešti darbo ginčų komisijai, ar jis
pripažįsta ieškovo reikalavimus, ar jų nepripažįsta, ir pateikti įrodymus.
Darbo
ginčų komisija privalo išnagrinėti prašymą ne vėliau kaip per mėnesį nuo
prašymo gavimo dienos. Darbo ginčų komisijos pirmininko motyvuotu sprendimu
prašymo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui.
Jeigu ginčo
šalys nesutinka su darbo ginčų komisijos sprendimu, jos per mėnesį nuo darbo
ginčų komisijos sprendimo priėmimo dienos gali pareikšti ieškinį apylinkės
teisme, vadovaudamosi Civilinio proceso kodekso nuostatomis.
Darbo ginčo iniciavimo seka:
Pažeidimo
faktas sužinojimas à Pareiškimo darbo ginčų komisijai
pagal savo darbovietę pateikimas per 3 mėnesius nuo pažeidimo fakto paaiškėjimo
à (pasirengimas nagrinėjimui) per 7
darbo dienas nustatomas posėdžio laikas ir nustatomas terminas atsakovui (ne
trumpesnis kaip 5 darbo dienos) pareikšti ar jis sutinka su pareiškimu ir
pridėti atitinkamus įrodymus à paskirto posėdžio pradžia 1)
paaiškinama ginčo esmė 2) siūloma taikos sutartis 3) skelbiamas nagrinėjimas iš
esmės 4) papildomų įrodymų teikimas, kurie negalėjo būti pateikti anksčiau 5)
išklausomi šalių ir liudytojų paaiškinimai, susipažįstam su įrodymais ir
dokumentais 6) įvertinama ginčo medžiaga 7) baigiamosios klabos à sprendimo priėmimas posėdžio dieną (narys
nesutinkantis su nuomone išdėsto atskirąją nuomonę) à spendimo kopijos įteikimas šalims per tris darbo
dienas nuo jo priėmimo dienos à per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo
dienos skundas teismingam apylinkės teismui.
Naujos ikiteisminio ginčų
nagrinėjimo institucijos vertinimas:
Kai kurių darbo
ginčų komisijos vertintinos teigiamai, kadangi darbo ginčų nagrinėjimo procesas tapo paprastesnis (mažiau parengiamųjų
dokumentų, posėdžio eiga mažiau formalizuota), spartesnis (iki 1 mėn.), sumažino
apylinkės teismų darbo krūvį, be to padidino
socialinio teisingumo jausmą tarp ginčo šalių (dalyvauja tiek darbdavio
tiek darbuotojo atstovas). Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pačiam pareiškimui, kuris teikiamas darbo
ginčų komisijai nustatyti supaprastinti
reikalavimai.
Komentarai
Rašyti komentarą